Thursday, January 29, 2009

LAMAN HIDAYAH , RADIO SUARA ISLAM


SOALAN 1: Bertemu lagi kita di ruang udara. Bersama kita ketika ini , ustaz syed mohd norhisyam al-idrus , seorang pendakwah….Insya Allah pada kali ini, kita akan membincangkan tajuk yang sangat penting, berkait dengan setiap insan yang mengungkap 2 kalimah syahadah. Kita akan fokus kepada rangkap yang kedua , iaitu ( أشهد أن محمدا رسول الله ) .Buat permulaannya, boleh ustaz terangkan secara ringkas pengertiannya ?

JAWAPAN 1:

ان الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله و على اله وأصحابه ومن والاه , أما بعد

Sememangnya tajuk yang akan kita bincangkan ini sangat pentin. Memandangkan kalimah syahadah merupakan pintu masuk seseorang ke dalam agama Islam, maka setiap kita yang mengaku Islam mestilah memahaminya dengan sempurna, kemudian melaksanakan segala tuntutan yang berkait dengan ikrar ini. Sememangnya ungkapan syahadah adalah satu ikrar seseorang yang mengakui ketuhanan allah swt dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.

( أشهد ) selalu diterjemahkan dengan, aku naik saksi. Sebenarnya terjemahan ini adalah betul , tetapi ia sesuai dengan zaman 80-an atau 70-an dahulu. Terjemahan yng lebih tepat dengan bahasa sekarang, adalah aku bersaksi, aku sanggup jadi saksi.

Contohnya, seorang lelaki membuka pintu rumahnya lalu terlihat sebuah kereta melanggar anak jirannya . Memang kereta itu yang bersalah. Lalu apabila jirannya meminta lelaki ini menjadi saksi di mahkamah, ia sanggup. Sanggup menjadi saksi kejadian tersebut kerana ia penuh yakin apa yang dilihatnya. Ini di sebut di dalam bahasa arab , أشهد . Demikianlah, seseorang itu sanggup menjadi saksi dengan penuh yakin, bahawa memang sah, nabi Muhammad s.a.w adalah utusan Allah untuk membimbing manusia ke arah bahagia di dunia dan akhirat. Kalau kena berhujjah pun, masih sanggup kerana ia telah yakin sepenuhnya, berdasarkan ilmunya tentang Rasulullah.

Ikuti SOALAN SELANJUTNYA

.

No comments:

Post a Comment