Thursday, January 22, 2009

Jom derma RM 1 kepada Yahudi !!

2 malam yang lalu, saya menyampaikan kuliah maghrib di Masjid al-Amin , Bandar Tun Hussein Onn berkenaan beberapa sifat buruk Bani Israel dalam kisah Nabi Musa menyuruh mereka sembelih lembu ( surah al-Baqarah , ayat 67-73 ).

Di hujung kuliah tersebut , saya meminta persetujuan para jemaah yang hadir untuk masing-masing menderma sebanyak RM 1 setiap seorang untuk Palestin . Semuanya bersetuju dengan penuh semangat. Apabila saya bagitahu sumbangan ini adalah untuk Yahudi di Palestin , jemaah yang berjumlah lebih kurang 80 orang itu agak terkejut dan terpinga-pinga. Kemudian dengan tegas salah seorang berkata tidak setuju . Diikuti yang lain-lain. Semua tidak setuju !!

"Saya ingin sampaikan berita baik kepada para PEROKOK , anda sedang menyumbang kepada Yahudi setiap kali anda membeli rokok !! Semua tak setuju untuk derma kepada Yahudi . Hanya sekali pun tak setuju !! Tetapi ada di kalangan kita yang setiap hari membeli rokok. Ini bermakna ia menyumbang kepada Yahudi setiap hari !! Anda menyumbang sebahagian kos untuk membeli peluru dan bom untuk membunuh saudara anda sendiri !!" saya membuat kesimpulan...

Ada yang tersenyum. Ada yang tengok kepada sahabat di sebelahnya. Ada yang mencubit temannya . Jemaah wanita , lebih kurang 20 orang mengangguk-angguk sambil tersenyum....

No comments:

Post a Comment