Thursday, January 22, 2009

INVESTMENT...Profit selepas mati

Apabila seorang jemaah haji bersiap untuk ke Mekah , bekalan paling penting bagi setiap mereka adalah memastikan Rial Saudi mencukupi bagi tempoh mereka berada di sana. Kepada yang melancong ke Amerika, pastikan bekalan US dollar sesuai dengan masa dan urusan di sana. Begitu juga yang ke Jepun, Yen di dalam poket mestilah cukup.

Bila berada di Jepun, Ringgit Malaysia tidak laku . Dengan Rial Saudi pula, tidak mampu membeli apa-apa ketika berada di Amerika. Demikianlah currency di dunia ini.

Satu persoalan, apakah bekal yang perlu kita bawa untuk selepas mati? Semua manusia pasti mati. Yang kaya mati, yang miskin mati. Orang sakit mati, doktor pun mati. Apakah matawang yang laku urusniaganya di alam selepas mati? Islam mengajar kita, hanya PAHALA yang laku selepas mati nanti.

Dengan PAHALA , seseorang boleh shopping apa sahaja di alam selepas mati. Buah-buahan, makanan yang enak, tempat menginap yang sangat selesa, bidadari-bidadari dan segala nikmat yang sekiranya kita mampu bayangkan, pastinya bukan sehebat yang kita mampu bayangkan. Nabi Muhammad s.a.w menyatakan, selagi manusia boleh bayangkan, maka itu bukanlah nikmat yang dimaksudkan, kerana nikmat di alam selepas mati tidak mampu untuk manusia bayangkan.

BACA SELANJUTNYA

.

No comments:

Post a Comment