Thursday, December 3, 2009

DIKEPUNG LALAT SEPANJANG DI MEKAH !



27 November lalu , saya dijemput untuk bersama berkongsi sedikit pengalaman dalam Slot Khusus Aidiladha dalam program Nasi Lemak Kopi O , TV9 ( program live pertama saya). Terasa segan kerana saya bukanlah seorang yang banyak pengalaman di sana , jika dibandingkan dengan tuan-tuan guru dan para ustaz yang lain. Tetapi semoga sedikit pengalaman beberapa kali menunaikan umrah dan haji pada 2005 serta sepanjang berkursus Latihan Imam Dan Khatib anjuran Muslim World League selama setahun bermula September 2007 yang lalu, bolehlah dikongsi , moga ada yang dapat dimanfaatkan.


Seorang makcik , Siti ( nama samaran ) berkongsi pengalamannya . "Ustaz , kami ditempatkan berlapan di hotel di Mekah . Setelah 6 orang dah keluar , ada yang ke Madinah dan ada yang pulang , saya tinggal berdua dengan Ros ( samaran ). Setiap kali saya masuk ke bilik kami, saya dapati ramai lalat yang menghurung katil Ros . Bahkan tubuhnya juga dikelilingi lalat"

"Katil makcik ?? " tanya saya penuh minat.

"Tu la ustaz , saya selalu berdoa dalam hati , Ya Allah , janganlah lalat-lalat tu datang dekat aku..."

"Habis, datang tak ?? " suspen pula makcik ni.

"Alhamdulillah , lalat tak datang dekat katil makcik. Ros selalu tanya makcik , lalat tak datang ke??. Ros beli alat penghalau lalat , lalu dipukulnya lalat-lalat itu , tetapi tetap memenuhi katilnya...Saya kesian juga melihat keadaan dia , tapi tiada apa yang boleh dilakukan"

"Tiap-tiap hari ke makcik? " tanya saya lagi.

"Ye,setiap hari. Setiap kali masuk bilik , datanglah lalat. Satu perkara lagi , setiap kali Ros makan, dia pasti muntah ! Anaknya yang berada bersama suami saya di bilik sebelah selalu datang menghantar makanan untuk Ros. Tetapi setiap kali makanan , makciklah yang kenyang ! Sebab Ros akan muntah sebaik sahaja dia suap makanan tersebut"

"Kesiannya , kenapa berlaku macam ni ? Dia ada buat sesuatu kut ..."tanya saya tak sabar.

"Sabarlah dulu...Ada lagi. Setiap kali Ros pergi ke Masjidil Haram , dia pasti akan loya-loya dan muntah. Sehingga lemah badannya kerana tidak makan. Apa yang mampu dibuat , dikuatkan juga semangat untuk selesaikan rukun-rukun dan wajib haji sahaja. Selainnya , hanya terlantar di bilik. Dihurungi lalat..."

"Apa lagi yang berlaku makcik " tak sabar saya mendengar seterusnya.

"Makcik sangat hairan , bila kami pulang . Sebaik sahaja tiba di KLIA , Ros terus sihat dan dapat makan dengan baik. Bertenaga kembali....Alhamdulillah makcik tumpang bersyukur melihat keadaan dia. Kami pun pulang ke rumah masing-masing" intonasi makcik Siti semacam mengakhiri kisahnya.

"Alaa makcik , takkan ending macam itu sahaja... Lepas KLIA takde apa-apa berlaku ke ?" soal saya, masih tertanya-tanya di dalam hati , apakah punca keadaan Ros sepanjang di Mekah itu .

"Nak tahu lagi?? Em...selang beberapa hari, makcik hadir ke kelas yang selalu makcik hadiri sebagaimana biasa. Ustazah yang mengajar pada hari itu bertanya makcik ...."

"Dengar cerita , makcik satu group dengan Ros , macam mana keadaan di sana ?"sapa ustazah setelah selesai kelas kami dan pelajar lain telah balik.

Terkejut juga bila ditanya direct macam ni...Tidak tergamak untuk menceritakan sepenuhnya apa yang berlaku. " Ros tidak berapa sihat , tak dapat makan , asyik muntah aje " Sengaja makcik tidak menyebut tentang lalat.

Ustazah menjelaskan " Sebenarnya , ini adalah kali ke 9 Ros ke Mekah , begitulah keadaannya setiap kali ke sana . Saya bertanya ni , bukan apa , cuma nak follow up pesanan seorang pakar rujuk ...."

"Kenapa ustazah ?? " tanya makcik Siti tercengang.

Tambah ustazah dalam nada yang agak terharu " Untuk pengetahuan , sebelum ini juga , Ros dihurung lalat di biliknya.Lalat tidak pergi ke katil jemaah lain , hanya memenuhi katilnya sahaja..."

"Ustazah , itulah yang berlaku di bilik kami. Tapi, saya segan nak ceritakan...takutlah membuka aib orang... Sebenarnya, kenapa berlaku perkara ni ustazah ?? Dia ada buat sesuatukah ??" tanya makcik Siti penuh minat.

" Ustaz , em...kita sambung lain kali boleh ??" makcik Siti semacam bergurau setelah melihat saya sangat minat menanti.

"Alaaa makcik ni , macam drama swasta la pula....ceritalah. Apa ustazah tu cakap ? Apa Ros buat? Ni mesti ada dosa ni..."jawab saya.

"Sebenarnya , Ros PERNAH MELETAKKAN BENDA-BENDA KOTOR DI DALAM MAKANAN ARWAH SUAMI DIA....UBAT PENUNDUK SUAMI.... yang menyedihkan , suami dia telah meninggal... Setelah kali pertama ke Mekah , berlaku perkara ni , dia telah bertaubat. Kata pakar rujuk , Ros mesti terus ke Mekah walaupun keadaan itu berulang. Sehinggalah keaadaannya menjadi normal...insya Allah itu petanda taubatnya diterima..." ustazah menceritakan dengan penuh nada insaf.

Innaa lillahi wa inna ilaihi roji'un.

Makcik Siti menceritakan pengalamannya ini direct kepada saya. Sekarang , kami berjumpa 2 kali sebulan dalam kelas muslimat , pengajian Riyadus Solihin yang saya kendalikan di sebuah masjid di sekitar Lembah Klang.

1 comment:

  1. KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

    (a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
    (b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    (c) Jom Kenali Dr Maza & Co
    (d) Ahlul Bait Yang Dicerca
    (e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    (f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
    (g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

    FAKEH KHALIFAH SAKA

    ReplyDelete